Zakelijk bloggen, zo doe je dat!

Dat lukt je met deze 11 tips!

Zakelijk bloggen? Start direct met deze 11 tips.

Een blog beginnen voor je bedrijf, kost dat niet heel veel tijd? En levert dat wel wat op? Het antwoord op beide vragen is JA. In bloggen gaat wel wat tijd zitten (althans, je kunt het zo gek maken als je zelf wilt!). Maar bloggen is ook súper waardevol. Je deelt gratis kennis, laat zien dat je een autoriteit bent én kunt er meer mensen mee naar je site te trekken. Maar zakelijk bloggen, hoe pak je dat aan? Met deze 11 tips kun jij direct aan de slag.

Zakelijk bloggen, waarom?

Zoals ik al zei, bloggen kost tijd. Tijd die je misschien niet hebt als je al een overvolle agenda hebt. Misschien houd je ook wel helemaal niet van schrijven. Moet je dan echt elke maand achter je computerscherm kruipen om er met tegenzin een blogartikel uit te knallen? Nee hoor, ik ben de laatste die je dat oplegt. Je kunt het beste voor jezelf afwegen of bloggen voor jou de moeite waard is.

Wat levert een blog voor je bedrijf je op?

Waarom bloggen zo waardevol is? De belangrijkste reden is dat zakelijk bloggen een vorm van pullmarketing is. Klinkt lekker marketingtechnisch hè?! Het houdt simpelweg in dat je mensen niet ongevraagd pusht om naar je site te komen. Nee, je trekt ze met een artikel uit vrije wil naar je site. Je hebt lezers waardevolle informatie te bieden. Sterker nog, informatie waar zij zelf om hebben gevraagd.

Als mensen op jouw site een blogartikel lezen, dan…

  • …komen ze op je site terecht en kunnen ze dus kennismaken met jou en je aanbod.
  • …weten ze dat jij verstand hebt van je vakgebied en dus een ervaren tekstschrijver/loodgieter/trainer etc. bent.
  • …zullen ze eerder aan jou denken als ze ooit een tekstschrijver/loodgieter/trainer etc. zoeken.
  • …kloppen ze misschien zelfs wel nu of later bij je aan voor jouw diensten.
  • …kun je je bezoekers (via het blogartikel) in meer woorden over jouw diensten of producten vertellen.

En dat is nog niet alles. Zakelijk bloggen is ook om de volgende redenen een slimme zet:

  • Je vergroot je bekendheid binnen je vakgebied. Vooral als je blogartikel wordt gedeeld of goed vindbaar is in Google.
  • Je laat wat van je persoonlijkheid zien. Een blog is een goede manier om meer over jezelf of je bedrijf te vertellen.
  • Je trekt meer mensen naar je site. Via Google en social media.
  • Je kunt meer tekst en uitleg geven over een niet-concrete dienst. Bijvoorbeeld handig voor schrijvers (hoi!) of trainers.
  • Je hebt jarenlang profijt van een écht goed blogartikel. Ook na 3 jaar kun je er nog bezoekers mee trekken.

Wanneer is zakelijk bloggen niet per se nodig?

Barst je al van de opdrachten? Is schrijven echt niet je ding? Of kun je jouw kennis en talent beter laten zien in een andere vorm? Dan is bloggen misschien niet per se nodig.

Een voorbeeld: ik zou zelf geen schilderij kopen alleen op basis van een goed stukkie tekst. Neemt natuurlijk niet weg dat ik het alsnog hartstikke leuk vind om meer te lezen over de persoon áchter het schilderij. Maar goed, ik ben dan ook een tekstliefhebber.

waarom zakelijk bloggen

Zakelijk bloggen, hoe pak je dat dan aan?

Oké, dat alles klinkt je misschien wel als muziek in de oren. Maar hoe start je dan met een zakelijke blog? Het enige dat je nodig hebt is natuurlijk een site. Bijna altijd kun je daar wel een blogpagina aan toevoegen. Kom je er niet uit? Dan is Google waarschijnlijk je beste vriend. Ongetwijfeld is daar ook voor jouw websitesysteem wel een how-to-blog over geschreven 😉

Mijn 11 tips voor zakelijk bloggen

Heb je je blog aangemaakt? Dan is het tijd om het akelige witte vel met letters te gaan vullen. En dat is heus niet zo moeilijk als je denkt. Dit zijn mijn 11 tips voor zakelijk bloggen.

1. Begin

Tja, laten we beginnen bij het begin. Begin gewoon! Leg de lat niet te hoog en blijf niet wikken of wegen of jij wel kunt bloggen. Geloof me: dit KUN jij! Je hoeft echt geen sterschrijver te zijn om te kunnen bloggen. Ik bedoel: als ik een loodgieter zoek, vind ik het belangrijker dat hij mijn gootsteen kan fixen dan dat hij een geweldige woordkunstenaar is. Dus aarzel niet, maar lees verder en geef het een kans.

2. Kies je onderwerpen tactisch

Waar je over schrijft, kun je het beste laten afhangen van jouw doel met zakelijk bloggen. Jouw blog, jouw feestje. Wil je met je artikel mensen aan het denken zetten en de aandacht trekken op bijvoorbeeld LinkedIn? Durf dan prikkelend te schrijven. Neem desnoods een duidelijk statement in.

Is je doel vooral om meer bezoekers te trekken en waardevolle informatie te delen? Dan is het slim om voor je onderwerpen goed te bekijken waar jouw klanten meer over willen weten. En waar is misschien nog niet veel over geschreven? Kies je blogartikelen aan de hand daarvan.

Een paar tips om onderwerpen te kiezen:

  • Kijk naar vragen die je regelmatig krijgt van (mogelijke) klanten. Kun je aan elk van die vragen een artikel wijden?
  • Voor welke dienst of expertise kloppen mensen meestal bij je aan? Leg in een artikel uit hoe dat werkt.
  • Haak in op de actualiteit en op trends. Zie o.a. dit artikel dat ik voor Hypotheek.nl schreef tijdens de coronacrisis.
  • Zijn er recent uitspraken gedaan over iets binnen jouw vakgebied en heb je daar een duidelijke mening over? Spreek je uit!
  • Geef een toelichting over onbekende diensten of producten. Zo blogde ik laatst over soja-kaarsen voor Kiesduurzamer.nl.

3. Gluur bij de buren (=concurrenten)

Het spijt me, maar waarschijnlijk ben je niet de enige die over dit onderwerp schrijft. De kans is groot dat een paar concurrenten je al zijn voorgegaan. Neem daarom een kijkje bij de artikelen van je concurrenten voordat je zelf aan het schrijven slaat. Nee, niet om hun artikelen na te apen natuurlijk. Maar wel om te weten wat voor artikelen er al geschreven zijn.

Bekijk bijvoorbeeld de eerste vijf artikelen in Google die je kunt vinden over jouw onderwerp. Wat voor titel en insteek hebben die artikelen? Als je die artikelen leest, is er dan iets wat je mist? Kun jij nog iets aan die artikelen toevoegen? Bijvoorbeeld door andere tips te delen, door méér tips te delen of door een heel andere insteek te kiezen? Bepaal hoe je jouw artikel anders maakt dan dat van je concurrenten.

zakelijk bloggen tips

Foto’s gemaakt door Iris Zaagman.

4. Besteed aandacht aan je titel

Als je je van je concurrenten wilt onderscheiden, is een goede titel onmisbaar. Tja, een eerste indruk maak je maar één keer. En je wilt natuurlijk wel dat mensen het artikel lezen waar je al je schaarse tijd in hebt gestoken. Besteed daarom apart aandacht aan je titel. Zorg er vooral voor dat je titel duidelijk anders is dan die van je concurrenten.

Dat kun je bijvoorbeeld doen met bijvoeglijke bepalingen, cijfers of prikkelende woorden:

  • Niet ‘5 tips voor timemanagement’, maar ‘5 tips voor timemanagement die écht werken’
  • Niet ‘Tips voor meer klanten’, maar ’50 tips waarmee jij meer klanten trekt’.
  • Niet ‘5 redenen om te starten met zakelijk bloggen’. Nee, maak het urgenter. ‘Zakelijk bloggen | 5 redenen om dat NU te doen!’
  • Niet ‘Leuke kookboeken’, maar ‘7 leuke kookboeken die jij niet mag missen’.

5. Verdiep je in SEO

Nu we het over meer bezoekers naar je site trekken hebben, kan ik het niet laten de term SEO er weer eens tussendoor te fietsen. SEO staat voor Search Engine Optimization. Dat houdt zoveel in als schrijven met het oog op vindbaarheid in Google.

Simpel gezegd komt het erop neer dat je een zoekwoord uitkiest waarop je goed kunt scoren (dus niet ‘coach’ maar wel ‘businesscoach Amsterdam’ bijvoorbeeld) en dat je die zoekterm op een tactische manier in je titel, tussenkoppen en tekst laat terugkomen.

Oké, in de praktijk komt er wel iets meer bij kijken dan dat. Daarover vertel ik je meer in het artikel 11 tips voor SEO schrijven.

» Lees hier mijn 11 tips voor SEO-schrijven.

Inclusief uitleg over SEO, handige voorbeelden en tips voor zoekwoordenonderzoek.

6. Schrijf over elk onderwerp minimaal 1 uitgebreid artikel

Heb je over bepaalde onderwerpen heel veel informatie te delen? Houd je dan niet in, maar schrijf over die onderwerpen gerust een uitgebreid artikel. Juist een goed idee!

Dat is eigenlijk precies wat ik met dit artikel doe. Ik kan nog wel 100 specifiekere artikelen schrijven over zakelijk bloggen, maar vaak is het handig om met één uitgebreid en volledig artikel te starten. Dan kun je altijd nog teruglinken naar dat artikel in latere posts. Bovendien is het qua SEO verstandiger om voor een zoekterm één echt kwalitatief artikel te schrijven in plaats van er vijf losse artikelen over te delen. Anders zouden die artikelen weleens met elkaar kunnen concurreren.

Zorg er wel voor dat je to the point bent. Uitgebreid is goed, maar weid niet meer uit dan nodig is. Al is het maar omdat je natuurlijk niet alle geheimen van de smid wilt verklappen. Het zou zonde zijn als je je eigen diensten overbodig maakt.

zakelijk bloggen tips

7. Maak eerst een schets en werk je artikel daarna uit

Voordat je begint aan je uitgebreide artikel, kun je het beste eerst een grove schets van je tekst maken.

  • Bedenk eerst de punten die je in je artikel wilt benoemen. Bepaal alvast de indeling en tussenkopjes.
  • Sla dan aan het schrijven aan de hand van die schets. Schrijf gewoon alles op wat in je hoofd opkomt.
  • Daarna ga je kritisch naar je geschreven tekst kijken, dingen schrappen en de puntjes op de i zetten.

Dat laatste kun je ook 1 dag later doen. Kun je mooi een frisse blik op je tekst werpen!

8. Geef een eigen draai aan je tekst

De term “zakelijk bloggen” klinkt haast te saai voor woorden. Alsof je er een superzakelijk en formeel stukje uit moet knallen. Wees gerust, dat is absoluut niet het geval. Dat is nu juist het leuke van bloggen. Het hoeft allemaal niet zo formeel. Voeg gerust een persoonlijke noot toe aan je blogartikel. Deel een leuke anekdote of (mijn favoriet!) gebruik hier en daar wat humor. Vind je lezer juist leuk! En zo leert de lezer ook meteen jou en je bedrijf beter kennen.

Ook het delen van voorbeelden werkt superfijn. Dat maakt je artikel meteen een stuk concreter.

9. Check je artikel op leesbaarheid (ook qua opmaak)

De nr. 1 reden voor lezers om af te haken in een blogartikel is als een tekst niet prettig leest. Ook de opmaak speelt daarbij een rol. Een blogartikel wordt gelezen vanaf computers en telefoons. Dat vraagt om een andere opmaak dan een tekst op papier.

Een paar tips om de leesbaarheid van je blogartikel te vergroten:

  • Voeg na elke 4-5 regels een witregel toe, zodat je niet een groot blok tekst hebt.
  • Werk met tussenkoppen en subkopjes om de structuur van je tekst te verduidelijken.
  • Maak de belangrijkste woorden of zinsneden vetgedrukt, zodat die extra opvallen.
  • Loop je tekst nog eens na op lange zinnen. Kun je die opsplitsen in meerdere zinnen?
  • Voeg afbeeldingen toe om de tekst te doorbreken. Of werk met gekleurde kaders om bepaalde teksten.
  • Check je tekst ook nog eens op moeilijke woorden. Ga bij jezelf na: denk je dat jouw beoogde lezer dit woord kent?

10. Eindig altijd met een call-to-action

Eerlijk is eerlijk, bloggen doe je waarschijnlijk niet alleen maar om kennis te delen. Je wilt er ook nieuwe klanten door krijgen. Nu ben ik er zelf niet zo’n voorstander van om in elke alinea te promoten dat mensen jou kunnen inschakelen. Dan maak je van je artikel alsnog een verkapte advertentie. Met alle wegklikgevaar van dien!

Wel is het einde van je blogartikel een prima plek om jouw aanbod in het zonnetje te zetten. Geef kort aan hoe jij je lezer kunt helpen als hij na het lezen nog hulp kan gebruiken. Of welke producten je daarvoor verkoopt. Nu is jouw kans! Nodig de lezer uit om contact met je op te nemen, een e-book te downloaden of een bepaalde pagina te bekijken. Vermeld daarbij natuurlijk altijd een link of je contactgegevens.

Nu kan ik natuurlijk allerlei voorbeelden van mogelijke call-to-actions bedenken. Maar kijk daarvoor gerust naar mijn call-to-action helemaal onderaan. Onder het mom van practice what you preach.

11. Deel je artikelen

Heb je een blogartikel geschreven? Schreeuw het van de daken! Breng je blogartikel op de juiste plekken onder de aandacht. Doe dat in ieder geval op LinkedIn, op social media, in je nieuwsbrief (als je die hebt!) en bij je bestaande netwerk. Deel het artikel verder met iedereen voor wie dit mogelijk relevant is. Dan heb je er niet voor niets bloed, zweet en tranen in gestoken!

Extra tip: blijf je artikelen updaten

En dan nog één laatste tip voor zakelijk blog! Alle informatie veroudert. Het zou zonde zijn als je uren in een artikel hebt gestoken en het artikel na een tijdje niet meer up-to-date is. Bijvoorbeeld omdat regelingen in je vakgebied zijn veranderd. Of omdat je iets tegenwoordig anders aanpakt dan toen je het artikel schreef. Je klant zou er zomaar op kunnen afhaken.

Blijf daarom je artikelen regelmatig updaten en checken. Voeg er zo nu en dan een nieuw inzicht aan toe. Dan kan je artikel daarna weer een tijdje mee.

Hulp nodig bij zakelijk bloggen?

Ook overtuigd dat zakelijk bloggen voor jouw bedrijf een goed idee is? Maar kun je wel wat hulp gebruiken? Of vind je het fijn als ik vrijblijvend naar je eerdere artikelen kijk? Ik help je graag!

Neem contact met mij op voor meer informatie! Ik maak graag kennis met je.

Bloggen doe ik al lange tijd met veel plezier. Ook voor jou! Niet alleen heb ik al 4 jaar mijn eigen blog Vaker Vrolijk, maar ook schrijf ik als tekstschrijver zakelijke blogs voor o.a. Hypotheek.nl, Kiesduurzamer.nl en de Coaching Club. Nieuwe onderwerpen maak ik me graag eigen. Leuk juist!

zakelijk bloggen

Romy Veul

Tekstschrijver, redacteur & woordenwonder

De laatste opmerking en 32 andere opmerking(en) moeten worden goedgekeurd.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *