Je website vindbaar maken in Google

11 basistips voor SEO

Je website vindbaar maken in Google  | 11 SEO-tips

“Ik wil graag mijn website vindbaar maken in Google. Hoe doe ik dat?” Het is misschien wel een van de meest gestelde vragen die ik als tekstschrijver krijg. Het antwoord bestaat uit drie letters: SEO. Oftewel, Search Engine Optimization. Schrijven voor de zoekmachine dus. Maar zo eenvoudig als dat klinkt, zo makkelijk is SEO nog niet. Een heel boekwerk aan fijne kneepjes van SEO zal ik je besparen. Wel help ik je op weg met 11 SEO-basistips om jouw website vindbaar te maken in Google.

Je website vindbaar maken in Google, hoe zit dat?

Het is waarschijnlijk de droom van iedere ondernemer: bovenaan in Google staan. De geliefde nummer 1-positie veroveren en daarmee geen beker, maar wel heel veel bezoekers in de wacht slepen. Het slechte nieuws: de huidige topresultaten van hun plek verstoten met jouw site is zo makkelijk nog niet. Het goede nieuws: met SEO-schrijven kun je wél jouw site een boost geven.

Waar je site in Google komt te staan, wordt niet willekeurig bedacht. Google gebruikt daar een nogal ingewikkeld algoritme voor. Je plek in Google hangt daardoor van meerdere dingen af. Zo geeft Google de voorkeur aan websites die regelmatig geüpdatet worden (actueel = beter!) en aan websites waarnaar vaak gelinkt wordt door anderen. Is je kans dan verkeken als nieuwe speler op de markt? Nee hoor. Met SEO-proof teksten kun je ook als nieuwkomer winst behalen. Simpelweg door goede teksten te schrijven waar je lezer én Google blij van worden.

11 basistips voor SEO

Hoe zit dat dan precies, je website vindbaar maken in Google met SEO? Dit houdt in dat je bij het schrijven van je teksten rekening houdt met het zoekgedrag van jouw mogelijke klanten. Je verwerkt een bepaalde zoekterm in je webteksten waardoor jouw tekst op die term vindbaar is. Betekent niet dat jij meteen bovenaan staat – was het maar zo’n feest! – maar het draagt daar wel aan bij.

Schrijven volgens SEO is in mijn ogen vooral een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen én je goed inlezen. Ik heb het mezelf – als tekstschrijver – jaren geleden aangeleerd. Het is even een kwestie van wennen, maar iedereen kan het leren.

In dit artikel deel ik 11 basistips voor SEO om je alvast op weg te helpen.

tips voor seo teksten schrijven

1. Kies de juiste zoekterm

Laten we beginnen bij het begin: een zoekterm uitkiezen. Voor elke pagina kun je een aparte zoekterm bepalen. Dat doe je aan de hand van zoekwoordenonderzoek. Want ja, je wilt natuurlijk wel dé zoekterm kiezen waar jij bezoekers mee naar je website trekt en die nog niet door je concurrenten is weggekaapt.

Een voorbeeld

Stel: je bent fysiotherapeut in Amsterdam en wilt een site over je nieuwe praktijk oprichten. Grote kans dat je een paar honderd mede-fysiotherapeuten in Amsterdam hebben die net als jij aan SEO-schrijven doen. De zoekterm ‘fysiotherapeut Amsterdam’ zal dan ook niet de makkelijkste zoekterm zijn om op te scoren. Maar er zijn ongetwijfeld nog andere – specifiekere – zoektermen waar nog wel op te scoren valt. ‘fysiotherapeut rugklachten Amsterdam’ of ‘fysiotherapeut Rivierenbuurt’ bijvoorbeeld.

Hoe bepaal je de juiste zoekterm?

Met gezond verstand kom je bij zoekmachineonderzoek een heel eind. Maar als tekstschrijver gebruik ik daarnaast een zoekmachinetool om de juiste zoekterm te bepalen. Met zo’n tool kun je zien hoe vaak op een bepaalde zoekterm wordt gezocht, hoe groot je kansen zijn om op die zoekterm te scoren en met welke sites je concurreert. Zelf ben ik fan van KwFinder. Een heel fijne tool, maar wel eentje waar je maandelijks een klein bedrag voor neertelt.

Er zijn ook gratis tools, zoals de Google Keyword Planner en Ubersuggest. Over het algemeen bieden die iets minder opties dan betaalde tools, maar inzichtelijk zijn ze wel.

Nu kan ik me voorstellen dat überhaupt niet iedereen wild enthousiast wordt van zo’n tool. Geen zorgen. Je kunt ook zelf zonder tool basisonderzoek doen. De website IMU deelt daar een handige methode voor.

2. Verwerk de zoekterm in je tekst

Zoekwoordenonderzoek klaar? Schrijven maar! Nu is het tijd om een tekst te schrijven waarin je je zoekterm op een goede manier verwerkt. Simpel gezegd houdt dit in dat je de zoekterm op een aantal plekken in de tekst laat terugkomen. Doe dat wel op een natuurlijke manier. Je schrijft in eerste instantie voor je lezers, niet voor Google. Laat je zoekterm terugkomen in op z’n minst de inleiding, 1 of 2 koppen en in enkele alinea’s in de tekst.

Laat je niet verleiden om de zoekterm té vaak te gebruiken. Als je elke alinea met je zoekterm begint, leest dat niet echt lekker. Ook Google wordt daar niet blij van: optimaliseren vindt hij fijn, maar met overoptimaliseren scoor je bij Google minder punten. Voor een tekst van zo’n 500-600 woorden zit je goed als je zo’n 5 tot 6 keer de zoekterm in je tekst verwerkt. Overigens kun je ook afwisselen met synoniemen.

je website vindbaar maken in Google tips
Foto’s gemaakt door Iris Zaagman.

3. Schrijf lange én leesbare teksten

Tegenwoordig houden veel mensen van lekker korte teksten. Zeg nu eerlijk: ik ben toch vast niet de enige die nooit een hele handleiding van begin tot eind leest? Datzelfde geldt voor online teksten. Mensen laten hun ogen razendsnel over een tekst heen gaan om eruit te halen wat ze zoeken.

Maar… er is een ‘maar’. Google is in tegenstelling tot veel lezers juist gek op lange teksten. Voor een goede SEO-tekst moet je uitgaan van minimaal zo’n 500 woorden, maar liever nog 800 of zelfs meer woorden. Hoe kun je dan zowel je lezer als Google een plezier doen? De oplossing is gelukkig niet heel ingewikkeld: schrijf lange teksten maar maak ze ook lekker leesbaar.

Zorg ervoor dat je lezer razendsnel kan ontdekken wat de belangrijkste informatie in je tekst is, ook op een mobiele telefoon. Dit zijn 5 tips om je tekst leesbaar te maken:

  • Gebruik witregels. Het liefst na elke 5-6 regels. Niets zo vervelend als een lange lap tekst.
  • Voeg tussenkoppen toe. En zorg ervoor dat de kopjes de lading dekken.
  • Maak belangrijke zinnen vetgedrukt. Zo laat je die er extra uitspringen in je tekst.
  • Gebruik afbeeldingen. Het oog wil ook wat. En dus niet alleen maar tekst. Die afwisseling leest vaak net wat fijner.
  • Maak je zinnen niet te lang. Zet regelmatig een punt. Leest een stuk fijner dan een ellenlange zin als deze waarvan je geen idee hebt waar hij eindigt en waarin je maar eindeloos op zoek bent naar de punt, die zelfs na deze komma nog niet volgde.

4. Ga voor kwaliteit boven kwantiteit

Allemaal leuk en aardig, zo’n lange tekst. Maar vergeet niet dat de kwaliteit van je tekst nog altijd belangrijker is dan het aantal worden. Ga dus niet je tekst onnodig rekken met alinea’s die weinig toevoegen. Wees uitgebreid en deel informatie, maar houd het wel to the point en interessant voor je lezer. Als mensen snel afhaken op je tekst, doet dat je Google-positie namelijk ook niet veel goeds. Google zal merken dat bezoekers snel wegklikken als ze je pagina bezoeken. Daardoor komt die plek bovenaan in de zoekmachine niet dichterbij.

Zorgen voor goede kwaliteit betekent vooral dat je tekst iets toevoegt. Als je een blogartikel schrijft, kun je bijvoorbeeld beter killer content schrijven dan een vluchtig artikel waar weinig research aan vooraf is gegaan. In ieder geval als je met dat artikel je website beter vindbaar wilt maken.

Inspiratie nodig? Kijk gerust eens af bij je concurrenten hoe zij een langere tekst over jouw onderwerp schrijven. Na-apen is uit den boze, maar inspiratie opdoen kan altijd.

seo basistips

5. Verwerk de zoekterm in je titel, koppen, URL en alt-tekst

Als je de zoekterm een aantal keer in je tekst hebt verwerkt, ben je er nog niet. Er zijn nog meer plekken om je zoekterm te laten terugkomen. De belangrijkste zijn deze:

  • De titel
  • Koppen: verwerk je zoekterm in minstens één van de tussenkoppen. Twee koppen mag ook, maar overdrijf niet. Onthoud: niet overoptimaliseren.
  • URL: zorg ervoor dat je zoekterm – als het even kan – in de URL van je pagina staat. Dit geldt niet voor homepagina’s, maar wel voor andere pagina’s op je site. Check de URL van dit artikel maar eens voor een voorbeeld.
  • Alt-tekst: als je afbeeldingen aan je tekst toevoegt, kun je daar een alt-tekst aan toevoegen. Daarmee kun je je afbeeldingen en je website vindbaar maken in Google. Ook hier kun je de zoekterm in laten terugkomen – in ieder geval bij één of enkele afbeeldingen.

6. Zorg voor een steengoede titel

Nog even over die titel: die verdient wel wat extra aandacht. Je titel is het eerste wat mensen zien. Met je titel kun je jouw lezer tussen de andere zoekresultaten verleiden om juist naar jouw site te gaan. Ga daarvoor eventueel op onderzoek uit naar de titels van je concurrenten. Hoe kun jij ervoor zorgen dat jouw titel anders is dan die van alle anderen?

Een paar tips voor een catchy titel:

  • Zorg ervoor dat de titel nieuwsgierig maakt. Trek de aandacht.
  • Gebruik onderscheidende woorden in je titel. Bijvoorbeeld niet ‘5 tips tegen rugklachten’, maar ‘5 simpele tips tegen rugklachten die vandaag nog helpen’. Voel je het verschil?
  • Maak van je titel een goede zin. Eentje die lekker leest, geen opeenvolging van zoektermen. Dus niet ‘Fysiotherapeut rugklachten amsterdam’, maar wel ‘Dé fysiotherapeut voor rugklachten in Amsterdam’.
  • Cijfers doen het vaak goed. Net als vraagzinnen. Maak daar dankbaar gebruik van.
  • En verwerk de zoekterm in je titel, bij voorkeur vooraan in de titel.

7. Vul je meta-titel en -beschrijving in

Het is je vast weleens opgevallen dat je in de Google-zoekresultaten altijd een korte beschrijving bij elk zoekresultaat ziet staan. Dit noem je een meta-titel en een meta-beschrijving. Deze kun je in je contentsysteem achter de schermen invullen voor elke pagina (en voor elk blogartikel). Kleine moeite, groot plezier qua SEO! Dit is het eerste dat lezers zien als ze jouw website of artikel tussen de zoekresultaten zien staan. Zonde om daar niets in te vullen dus!

Bij zowel de titel als de beschrijving ben je aan een maximaal aantal tekens gebonden:

  • Meta-beschrijving: 120-155 karakters (incl. spaties)
  • Meta-titel: maximaal 58 karakters (incl. spaties)

Een handig overzicht met tips voor een goede meta-beschrijving vind je op Frankwatching. Mijn SEO-tip: verwerk in je meta-beschrijving op z’n minst één keer je zoekterm. Verder werkt een call-to-action vaak goed om lezers te triggeren naar je site te gaan.

8. Voeg links toe

Linken naar andere websites, is dat niet gevaarlijk? Tja, naar je concurrent linken is natuurlijk geen slimme zet. Maar in een artikel één of enkele links naar een autoriteit opnemen is juist een goed idee. Daarmee laat je aan Google zien dat je voor jouw artikel goede research hebt gedaan en lezers op extra informatie wijst. Vindt hij leuk! En vindt je lezer vast ook leuk! Link bijvoorbeeld naar een belangrijke instantie in jouw vakgebied of naar een handige tool. Daarmee maak je ook je eigen content meer waardevol.

Extra tip: zorg ervoor dat links altijd in een nieuw venster openen. Zo voorkom je dat je je lezer kwijtraakt aan de andere site.

Daarnaast is het ook zeker een goed idee om naar pagina’s op je eigen site te linken. Heb je eerder iets relevants geschreven over een bepaald onderwerp? Of wil je naar een bepaalde dienst verwijzen? Neem dan vooral een interne link op. Hoe meer pagina’s mensen op je website bekijken, hoe beter. Komt je SEO ook weer ten goede!

je website vindbaar maken in Google tips

9. Deel je pagina’s met anderen

Je eerste bezoekers trek je natuurlijk niet zomaar naar je website. Daarvoor moet je je teksten onder de aandacht brengen bij anderen. Dat je het van de daken moet schreeuwen, is wat overdreven. Maar je content op z’n minst ergens delen is wel zo handig. Deel de link naar je pagina bijvoorbeeld op social media, neem de link op in je nieuwsbrief of wijs bekenden erop.

Je kunt trouwens nog een stapje verder gaan door aan linkbuilding te doen. Dit houdt in dat andere mensen naar jouw artikel linken. Dat is gunstig voor jou, omdat die mensen daarmee aan Google een signaal afgeven dat jouw site interessante content bevat. Zo’n linkje krijg je natuurlijk niet zomaar. Met ijzersterke content kom je al een heel eind. Nog beter zijn je kansen als je je tekst zelf doorstuurt naar anderen en hun vraagt om naar je te linken. Ga bijvoorbeeld op zoek naar andere sites die over een soortgelijk onderwerp hebben geschreven en stuur hun een mailtje. Nee heb je, ja kun je krijgen.

10. Start met bloggen

Je website vindbaar maken in Google betekent dat je pijlen niet maar op één zoekterm richten. Enige probleem: op een website heb je waarschijnlijk maar een beperkt aantal pagina’s om met teksten te vullen. Gelukkig is daar een (leuke!) oplossing voor: blogartikelen plaatsen. Met elk blogartikel kun je op een nieuwe zoekterm scoren. En bloggen is ook nog eens een goede manier om je website actueel te houden, je diensten te promoten én om je kennis te delen. Met dat laatste kun je misschien wel de “gunfactor” krijgen. Win-win-win!

Is blogs schrijven niet zo jouw ding? Je kunt er ook een tekstschrijver op zetten! Mij bijvoorbeeld 😊 Ik neem je het blogproces graag uit handen – van onderwerpen bedenken tot goede SEO-content schrijven.

11. Vergeet de details niet

En om dit artikel te eindigen heb ik nog een paar laatste basistips voor SEO om je website vindbaar te maken in Google. Ik zei het al: Google let op nogal wat dingen bij het bepalen van jouw positie in de zoekresultaten. Ook de kleinste details heeft hij in de smiezen.

Een paar laatste tips die ik je wil meegeven:

  1. Verklein je afbeeldingen (bijvoorbeeld via Fotoverkleinen.nl). Zo zorg je ervoor dat je website sneller laadt. Vindt Google fijn én vindt je bezoeker fijn.
  2. Zorg voor een SSL-certificaat voor je site. Een SSL-certificaat zorgt ervoor dat gegevens die via je site verstuurd worden goed beveiligd zijn. SSL-websites zijn herkenbaar aan het slotje in de URL-balk. Dat is niet alleen goed voor SEO, maar is ook gewoon een must-have voor iedere site-eigenaar. Ik heb er zelf in WordPress de handige plug-in Really Simple SSL voor gebruikt. Werkt dus echt really simple, kan ik je zeggen!
  3. Loop je tekst nog eens goed na. Is alles wat je vertelt écht relevant? Of kan je tekst nog iets korter en pakkender? Verwijder overbodige tekst en plaatjes.
  4. Check je tekst nog eens op je mobiele telefoon. Leest hij ook daar prettig? Geen gekke verschuivingen? Mooi! Dan kan je tekst online.

Hulp nodig bij SEO-proof teksten?

Kun jij nu wel wat hulp gebruiken bij je website vindbaar maken in Google? Zoek je iemand die je teksten tegelijkertijd Google-proof, lekker leesbaar én creatief maakt?

Of het nu gaat om mooie blogartikelen of om te gekke webteksten, ik ben jouw tekstschrijver! Neem gerust contact met me op. Dan kijk ik met je mee wat ik voor jou kan betekenen.

zakelijk bloggen

Romy Veul

Tekstschrijver, redacteur & woordenwonder

contact@romyveul.nl
www.romyveul.nl

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *